Event marketing coraz popularniejszy

Pod definicją Event Marketingu kryje się znacznie więcej, niż przygotowywanie wydarzeń promocyjnych. Wydaje się, że obecnie stanowi on narzędzie, formę promocji, rodzaj filozofii marketingowej. Event Marketing zmienił również całkowicie oblicze kanałów komunikacyjnych z klientami różnych przedsiębiorstw. Event Marketing staje się więc sposobem na poprawę kondycji przedsiębiorstwa – rozwijania jej wizerunku w oczach klientów oraz budowaniu opinii społeczeństwa na temat danej marki. Widać, że pojęcie jest niezwykle rozległe.
event marketing
Kiedy się pojawiło i skąd pochodzi? Event Marketing jest w rzeczywistości bardzo starym pojęciem, ponieważ początkowo nie polegał na promocji marki czy wizerunku danej firmy, ale władcy. Dawniej, to król czy monarcha potrzebował kształtowania swojego wizerunku w oczach ludu – konsumentami byli więc przedstawiciele narodu. Staranie się, by lud stał blisko swojego władcy było niezwykle zręcznym ruchem politycznym – monarchowie proponowali więc igrzyska olimpijskie, potyczki gladiatorów, zmagania rycerzy na turniejach rycerskich, uroczystości zaślubin i chrzcin rodzin szlacheckich, przemarsze zwycięstwa czy bale… Wszystkie z powyższych, pierwotnych form promocji prowadziły do poparcia władcę przez lud. Event Marketing był więc niezbędny od czasów antycznych!

Obecnie, samo współczesne pojęcie Event Marketingu uzyskało rozgłos, dzięki rozwojowi czwartej władzy, a więc mediów.
Od kiedy mamy do czynienia z rozwojem rynku komercyjnego, pojęcie to zyskało większy rozgłos. Z czym mamy więc przede wszystkim do czynienia? Tłumaczenie tego z pozoru dziwnego, anglojęzycznego wyrażenia oznacza imprezę promocyjnych, marketingowych i sponsorskich, które są organizowane przez firmy i instytucje. Niestety, nie jest to do końca pełna definicja. Event Marketing nie zamyka się bowiem na organizacji takich imprez, ale na dalszej promocji marek, firm i wzorców. Nie skupiamy się więc na pojedynczych konferencjach, przyjęciach i warsztatach, ale na ich kontynuacjach, czyli grach miejskich
i „team buildingach”.  Widać więc jasno, że jest to niezwykle złożony proces, związany z zarządzaniem działaniami rynkowymi poprzez konkretne wydarzenia i przyjęcia. Ważne jest, by proces ten pomagał w osiąganiu celów strategicznych promowanych firm. Szerokość definicji jest związana również z różnymi obliczami marketingu – tak naprawdę tylko wyobraźnia zespołu zajmującego się promocją, ogranicza taki event marketing.

Czemu więc Event Marketing cieszy się tak ogromną popularnością? Wydaje się, że przede wszystkim chodzi o skuteczność. Jest to współpraca dwubiegunowa dialog. Event Marketing jest spotkaniem dwóch grup: przedsiębiorców z klientami. Spotkanie takie wpływa na wizerunek firmy w oczach klienta, ale także na to, jak pracownicy będą dalej kształtować daną markę, gdyż poznają opinie klienta. Wiadomo, że spotkanie „na żywo” zawsze poprawia jakość pozyskiwanych informacji, które podpowiedzą przedstawicielom takiego przedsiębiorstwa, jakie działania podejmować. Taki kontakt pozwala na natychmiastowe interakcje, gdy pracownicy widzą, że wizerunek firmy może w pewien sposób zostać nadszarpnięty. Spotkania tego typu mogą także stać się miejscem pierwszych ustaleń handlowych – na spotkaniach promocyjnych, wielu przedstawicieli przedsiębiorstw dyskutowało o współpracy, która owocowała wspólnymi działaniami i rozwojem firm. Event Marketing może stanowić także miejsce promocji produktów, które są w pewnym sensie być ograniczone prawnie np. alkohol czy wyroby tytoniowe.